الأربعاء، 8 يناير 2014

5 - مهنة الأراجوز

الموسوعة الحصرية للمهن والأعمال التقليدية
5 - مهنة الأراجوز


من ويكيبيديا :
 الأراجوز كلمة معروفه مشتقة من كلمه مصريه قديمه و هى " الاوروجوز ". لكن هناك رأى بيقول ان أصل اللفظ تركى  - (Karagöz-Hacivat).
الأراجوز ( القره قوز - الأرا أوز ) فن شعبى ازدهر فى مصر فى أواخر العصر المملوكى (1250- 1517)، و كان وسيله لتسلية الناس جنب خيال الضل. 



ومثل خيال الضل كان بيعبر ساعات عن أوضاع اجتماعيه و سياسيه فى مصر. من اشهر فنانين الأراجوز فى العصر الحديث كان الفنان محمود شكوكو (1912 - 1985). 
فى الوقت الحالى عم صابر المصرى هو اكبر أرجوزاتى فى مصر.
فى عروض الأراجوز بيستخبى " الأراجوزاتى" تحت ترابيزه و بيحرك العرايس بخيوط مشدوده تحت الترابيزه اللى عليها العرايس ، 

و فى نسخه أحدث الأراجوزاتى بيستخبى ورا لوح خشب و بيدخل ايديه فى العرايس و بيحركها بصوابعه فوق لوح الخشب و بيتكلم عن لسانها بأصوات مختلفه و هو حاطت فى بقه حاجه بتغير صوته. زى خيال الضل عروض الأراجوز بتتعمل فى الشوارع و الميادين و الجناين و المسارح.

عرايس الأراجوز بتختلف عن عرايس الماريونيت اللى بيحركها فنان من فوق بخيوط متصله بأعضائها المختلفه ( زى أوبريت الماريونيت المصرى المعروف بـ الليله الكبيره ). 
و بتختلف عن عرايس خيال الضل فى انها بتتعمل على الشكل الاسطوانى للجسم مش على شكل رقايق جلد أو خشب أو كارتون. و العرايس بتلبس هدوم و لها وش له وضع تعبيرى معين بيدل على شخصية العروسه. عادة الوش له ملامح بتضحك.
عروض الأراجوز اقرب للتهريج الشعبى من فن خيال الضل و كلامها عادة مرتجل حسب ظروف الموقف مش تمثليات ( بابات ) مكتوبه مسبقاً زى فى خيال الضل.
عروض الأراجوز بشكله المصرى كانت موجوده فى مصر قبل الغزو العثمانلى ( 1517 ). و ده بييرجح ان الاراجوز زى خيال الضل ( اللى سموه التراكوه أراجوز ) اتنقل من مصر لتركيا عن طريق العثمانيين و انتشر فى أوروبا اللى ظهر فيها بشكله المصرى فى فتره لاحقه. أو كان موجود فى مصر و تركيا قبل 1517. فى نفس الوقت فيه باحثين تراكوه بيقولوا ان الأراجوز ( بشكل خيال الضل ) كان موجود فى تركيا قبل غزو مصر.

فى سنة 2003 أسس الدكتور نبيل بهجت " فرقة ومضه " اللى بتهتم بإحياء التراث الشعبى المصرى زى الاراجوز و خيال الضل و الحكواتى و غيرها.
وكان صاحب الأراجوز يإتى إلى القرية ويستعرض حركاته بصوته المعروف , وكان الأولاد يحادثون بعضهم بعضا بصوت الأراجوز بعد مشاهدة العرض . لكن لم يعد هناك لأهل القرى نصيب منه بعد وصول الأتارى والدش والكمبيوتر 

 هذه بعض صور عن الأراجوز





















ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ألعاب زمان

قد يستحقر البعض أساليب اللعب زمان . ولكن بشئ من الإنصاف يمكن أن نعدد من المزايا التى فى تلك الألعاب بما يصعب حصره . وهنا نترك لكم ف...