الجمعة، 30 سبتمبر 2011

الرئيس محمد نجيب


 

اللوا محمد نجيب يوسف قطب القشلان ( مواليد الخرطوم، السودان ، 19 فبراير 1901 (تاريخ ميلاد بالتسنين) – القاهره، مصر 29 اغسطس 1984 )كان لوا فى الجيش المصرى ، إتولد فى السودان من اب مصرى وأم سودانيه المنشأ مصريه الاصل، و اشترك فى حرب 48 واتصاب فيها اكتر من مره، ولما رجع من الحرب وبسبب الاداء بتاعه فى الحرب خد لقب بيك ومن وقتها بقى اسمه محمد بيه نجيب . 


 محمد نجيب كان ظابط مثالى وكان بيعمل شغله بكفاءه عاليه جدا فى اى مكان يروحه ومقضاش فى المدرسه الحربيه اكثر من 11 شهر، وده لأنه كان كل ما يترقى لفرقه كان بيثبت كفاءه عالية جداً فكانو بينقلوه للفرقه اللى بعدها.

عد الحرب العالميه التانيه لما انتهت، مصطفى باشا النحاس اللى كان رئيس وزرا كان عاوز يعدل شروط معاهدة 1936 والانجليز كانو مش عايزين يعدلوها , فمصطفى النحاس لغاها من طرف واحد واعلن الكفاح المسلح , والقرار ده كان معناه ان مصر كدوله وحكومه حتكون مسئوله عن اى حاجه ممكن تحصل ضد افراد الجيش الانجليزى اللى كانو موجودين وقتها فى مصر , والقرار اللى خده النحاس طبعا بوظ اى حوار رسمى ممكن يحصل بين بريطانيا و مصر لان بريطانيا كانت عاوزه تطلع من مصر سنة 56 زى مامعاهدة 36 كانت بتنص الا ان مصطفى النحاس كان من رايه ان الجيش الانجليزى ماعادش فيه لازمه لوجوده فى مصر بعد لما انتهت الحرب العالميه التانيه خلاص , فلما حصل هجوم من مصريين على مناطق عسكريه بريطانيه فى مصر , ردت بريطانيا وبدا العنف يزيد من الناحيتين. 

والقرارين كانو من الاسباب المهمه اللى عملت حاله من الفوضى فى مصر , فحصل انقلاب عسكرى عملوه مجموعه من الظباط , و كان القائد بتاعهم فى الانقلاب ده اللوا محمد نجيب اللى كان ليه شعبيه كبيره فى اليش و كان محبوب مش بس فى الجيش و انما كمان عند الشعب من بعد حرب 48 اللى عملت ليه شعبيه حتى برا الجيش . 


 

محمد نجيب قاد الانقلاب اللى حصل فى 52 و اللى جه بعد فتره من التوتر السياسى الرهيب جدا اللى كان ليه اسباب كتيره اهمها قرارات النحاس اللى خدها لما لغا معاهدة 36 لما من جانب واحد اللى فجر مواجهات عنيفه بين مصر و انجلترا و كان منها احداث 25 يناير 51اللى بقى عيد الشرطه بعد كده ،و كمان هزيمة الجيش فى حرب 48 كان اثرها سلبى جدا على الحياه السياسيه و بدا كل المسئولين عنها هزيمة الجيش فى حرب 48 بيرمو المسئوليه على بعض و ده اللى ادى مجال لاشاعات كتير تطلع زى اشاعة الاسلحه الفاسده , انما الاسلحه كانت جديده على الجيش المصرى اللى ماكانش لسه عنده خبره كفايه لاستعمالها وده اللى اكده المؤرخ جمال حماد و كمان اكده الفريق سعد الشاذلى ( حديث الفريق سعد الدين الشاذلى مع قناة الجزيره - يوليه 2009 ). لكن على أى حال نتيجة للامور دى، و عموما كانت الاوضاع السياسيه وحشه جدا بسبب الحرب و غيرها و زى ماهوا موجود فى اى مؤسسه عسكريه بعد اى هزيمه بتحصل حاله من التمرد و ده اللى خلى اللوا محمد نجيب مع كتير من افراد الجيش المصرى يحسو ان حال الحيش محتاج شوية تغييرات و خصوصا ان العلاقه كانت عماله تتأزم بين الملك من ناحيه و حزب الوفد و النحاس من ناحيه تانيه فده كله خلى ان مجموعه من الظباط تقوم بحركه يطالب فيها الملك انه يعمل اصلاحات فى الجيش , وكانت كل مطالب الظباط ال لى قامو بانقلاب يوليو خاصه بالجيش الا انهم لما لما لقو السكه مفتوحه و الملك طلع خيخه فكانت الطلبات بتزيد لحد لما سيطرو على السلطه . 


 

وحصل الانقلاب يوم 23 يوليو 1952 وكان لقواد الانقلاب مطالب معينه و محدده معظمها خاصه بالجيش , لكن لما مالقيوش اى مقاومه من الملك ، بعد ماكانت ليهم طلبات محدده لما لقو الموضوع ماشى بدون مقاومه من الملك الحاجه اللى خلتهم يفكرو فى الحكم , وتفكيرهم انهم يستولو على الحكم كان بداية الخلاف بين اللوا محمد نجيب (اللى كان شايف ان الجيش هوا مكانهم الطبيعى و انهم يرجعو الجيش تانى بعد ماتتحقق المطالب اللى هما طلبوها )و بين عدد كبير منهم.


 وبيقول اللوا نجيب فى كتابه -كنت رئيسا لمصر- لقد خرج الجيش من الثكنات و انتشر فى المصالح و الهيئات ........و كان كل ظابط يريد ان يصبح قويا .....فاصبح لكل واحد منهم شله...) , 

 

 


 

و ده طبعا بيبين ازاى كان الوضع فى الوقت ده عند الظباط اللى رفضوا رايه و فضلو فى السلطه و عارضوه و انقلبو عليه لانه كان مع الديمقراطيه و رجوع الجيش للثكنات بتاععته لانها مكانه الطبيعى.




























الإسلام دينى



لا يوجد دين من الأديان يؤاخي العقل والعلم في كل ميدان إلا الإسلام .

ولا يوجد دين روحي مادي إلا الإسلام .

ولا يوجد دين يدعو إلى الحضارة والعمران إلا الإسلام .

ولا يوجد دين شهد له فلاسفة العالم المتحضر إلا الإسلام .

ولا يوجد دين يسهل إثباته بالتجربة إلا الإسلام .

ولا يوجد دين من أصوله الإيمان بجميع الرسل والأنبياء والكتب الإلهية إلا الإسلام .

ولا يوجد دين جامع لجميع ما يحتاجه البشر إلا الإسلام .

ولا يوجد دين فيه من المرونة واليسر الشيء الكثير إلا الإسلام .

ولا يوجد دين تشهد له الاكتشافات العلمية إلا الإسلام .

ولا يوجد دين صالح لكل الأمم والأزمان إلا الإسلام .

ولا يوجد دين يسهل العمل به في كل حال إلا الإسلام .

ولا يوجد دين لا إفراط فيه ولا تفريط إلا الإسلام .

ولا يوجد دين حفظ كتابه المقدس إلا الإسلام .

 . ولا يوجد دين صرح كتابه المنزل بأنه عام لكل الناس إلا الإسلام

ولا يوجد دين يأمر بجميع العلوم النافعة إلا الإسلام .

الحضارة الحاضرة قبس من الإسلام .

هذه الحضارة مريضة ولا علاج لها إلا الإسلام .

ما شهد التاريخ حضارة جمعت بين الروح والمادة إلا حضارة الإسلام .

السلام العالمي لا يتم إلا بالإسلام .

لا يوجد دين يسهل إثباته بالتحليل العلمي إلا الإسلام .

لا يوجد دين وحد قانون المعاملات بين البشر إلا الإسلام .

لا يوجد دين أزال امتياز الطبقات إلا الإسلام .

لا يوجد دين حقق العدالة الاجتماعية إلا الإسلام .

لا يوجد دين لا يشذ عن الفطرة في شيء إلا الإسلام .

لا يوجد دين منع استبداد الحكام وأمر بالشورى إلا الإسلام .

لا يوجد دين أمر بالعدالة مع الأعداء إلا الإسلام .

لا يوجد دين بشرت به الكتب السماوية إلا الإسلام .

لا يوجد دين أنقذ المرأة في أدوارها : أما وزوجة وبنتا إلا الإسلام .

لا يوجد دين ساوى بين الأبيض والأسود والأصفر والأحمر إلا الإسلام .

لا يوجد دين أمر بالتعليم وحرّم كتمان العلم النافع إلا الإسلام .

لا يوجد دين قرر الحقوق الدولية إلا الإسلام .

لا يوجد دين ينقذ الفقّراء والأغنياء بفرض جزء من مال الأغنياء يعطى للفقراء إلا الإسلام .

لا يوجد دين قرر من الأخلاق مقتضى الفطرة والحكمة الإلهية ، فللشدة موقف وللرحمة موقف إلا الإسلام .

لا يوجد دين أمر بالإحسان والرفق بجميع الخلق إلا الإسلام .

لا يوجد دين قرر أصول الحقوق المدنية على قواعد فطرية إلا الإسلام .

لا يوجد دين اعتنى بصحة الإنسان وثروته إلا الإسلام .

لا يوجد دين أثر في النفوس والأخلاق والعقول كالإسلام

ألعاب زمان

قد يستحقر البعض أساليب اللعب زمان . ولكن بشئ من الإنصاف يمكن أن نعدد من المزايا التى فى تلك الألعاب بما يصعب حصره . وهنا نترك لكم ف...